PERSEPSI SISWA TENTANG EKOSISTEM MANGROVE SEBAGAI SUMBER BELAJAR (STUDI PADA SISWA X IPA SMAN DI KABUPATEN GORONTALO UTARA)

Authors

  • Widia Rahma Tanti Jurusan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo
  • Dewi Wahyuni K. Baderan Jurusan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo
  • Ramli Utina Jurusan Biologi, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.33541/pro-life.v8i1.2779

Keywords:

Perception, Mangrove Ecosystem, Students

Abstract

This study discusses how students' perceptions of the Mangrove ecosystem as a source of learning biology (a study of students in class X IPA SMAN in North Gorontalo district) ". This type of research is descriptive quantitative. Data collection was carried out by means of a survey which aims to obtain data about the facts contained in this research location using a questionnaire containing written statements that will be distributed online via google form to respondents to be answered. The target of this research is the students of class X IPA of SMAN 2 Gorontalo Utara and students of class X IPA of SMAN 6 Gorontalo Utara, amounting to 1 class each. This research was conducted for 1 week. The research data were obtained from a percentage questionnaire and analyzed using the Likert score assessment criteria. The results showed that the average answers from students showed that the students' perceptions of SMAN 2 Gorontalo Utara and SMAN 6 Gorontalo Utara towards the Mangrove ecosystem which was used as a learning resource for biology, gave a very agreeable response by looking at the average answer scores, namely 4.30 and 4. , 28, while for the percentage value the average result gets a value of 78% -89% with very good category.

References

Ariono P, Ermina & M Syarif. 2018. Hubungan Persepsi Tuntutan Kerja Dengan Kecerdasan Emosional Pada Dosen Di Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal Kognisia, 1 (1): 98-103

Baderan DWK, Hamidun M, Utina R, Rahim S, & Dali R. 2019. The abundance and diversity of Mollusks in Mangrove ecosystem at coastal area of North Sulawesi, Indonesia. Biodiversitas, 20 (4): 987-993.

Baderan DWK. 2019. Struktur Vegetasi dan Zonasi Mangrove di Wilayah Pesisir Kecamatan Kwandang Kabupaten Gorontalo Utara Provinsi Gorontalo. Bioma: Jurnal Biologi Makassar, 4(1): 20-30.

Haruna, Utina, & Dama. 2018. Hubungan Pengetahuan Pada Materi Ekosistem Mangrove Dan Persepsi Siswa Tentang Pelestarian Mangrove Dengan Perilaku Siswa Menjaga Ekosistem Mangrove Di Kawasan Kepulauan Togean. Jurnal Riset dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan.3 (1) : 54-61.

Idola S, Sano A, & Khairani. 2016. Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Keadaan Lingkungan Fisik Sekolah Dengan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Indonesia. 2 (2): 30-34.

Katili AS & Retnowati Y. 2017. Short Communication: Isolation Of Actinomycetes From Mangrove Ecosystem In Torosiaje, Gorontalo, Indonesia. Biodiversitas, 18 (2): 826-833.

Mayangsari, Muin, & Siahaan 2017. Persepsi Masyarakat Terhadap Keberadaan Objek Ekowisata Mangrove Di Desa Pasir Kecamatan Mempawah Hilir kabupaten Mempawah. Jurnal Hutan Lestari, 5 (3) : 668-679.

Rahim S & Baderan DWK. 2017. Hutan Mangrove Dan Pemanfaatannya., Edisi Yogyakarta: CV. Budi Utama

Rahim,S, Baderan DWK, & Hamidun M. 2018. Keanekaragaman Spesis, Biomassa Dan Nilai Karbon Pada Hutan Mangrove Torosiaje Kabupaten Pohuwato-Provinsi Gorontalo. Jurnal Prolife, 5 (3): 650-665

Samani M & Hariyanto. 2013. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Simamora L. 2014. Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Kompetensi Pedagogik Guru Dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif . 4(1): 21-30

Siswoyo & Dwi. 2008. Ilmu Pendidikan.Yogyakarta: UNY Press

Surayya, Sodikin, & Windari. 2017. Analisis Persepsi Siswa Terhadap Fungsi Hutan Mangrove Karangsong Sebagai Sumber Belajar Geografi. Social Science Education Journal, 4 (2), 65-73.

Tambunan MIH. 2018. Pengaruh Lingkungan Tempat Tinggal Terhadap Pengetahuan Siswa Tentang Ekosistem Hutan Mangrove Di Kabupaten Deliserdang. Jurnal Biolokus. 1 (1): 1-11.

Tinja Y. 2017. Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Upaya Melestarikan Nilai Budaya pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 2(9): 1257-1261.

Utina, Nusantari, Katili, & Tamu. 2018. Ekosistem Dan Sumber Daya Alam Pesisir. Edisi 1, Yogyakarta: CV Budi Utama.

Widoyoko PE. 2013. Teknik penyusunan instrument penelitian. Yogyakarta: Pustaka pelajar

Yunanto & Sri Joko. 2004. Sumber Belajar Anak Cerdas. Jakarta: Grasindo.

Downloads

Published

2021-03-31

How to Cite

Rahma Tanti, W. ., Wahyuni K. Baderan, D. ., & Ramli Utina. (2021). PERSEPSI SISWA TENTANG EKOSISTEM MANGROVE SEBAGAI SUMBER BELAJAR (STUDI PADA SISWA X IPA SMAN DI KABUPATEN GORONTALO UTARA). Pro-Life, 8(1), 12–21. https://doi.org/10.33541/pro-life.v8i1.2779

Issue

Section

Articles