Implementasi Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas X SMK Negeri 3 Palangka Raya
Abstrak
The Pancasila Students Profile Strengthening Project (P5) at SMK Negeri 3 Palangka Raya is implemented in co-curricular learning to strengthen the character of students in accordance with the values of Pancasila. Based on this, the purpose of this study is to describe the general description of the Pancasila learner profile in the Kurikulum Merdeka Belajar (Independent Learning Curriculum), and describe the implementation of the Pancasila Learner Profile in intracurricular learning, namely Christian Religious Education. This research uses a qualitative descriptive approach. The results of this study are in implementing the Pancasila learner profile in CRE learning, the methods used by CRE teachers of SMK Negeri 3 Palangka Raya are using project-based learning; case studies; and collaborative learning, so it can be concluded that the six dimensions of the Pancasila learner profile have been well implemented through the PAK learning process at SMK Negeri 3 Palangka Raya.
Referensi
Angga, Angga, Cucu Suryana, Ima Nurwahidah, Asep Herry Hernawan, and Prihantini Prihantini. “Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 Dan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar Kabupaten Garut.” Jurnal Basicedu 6, no. 4 (May 16, 2022): 5877–5889.
Anggelia, Dewi, Ika Puspitasari, and Shokhibul Arifin. “Penerapan Model Project-Based Learning Ditinjau Dari Kurikulum Merdeka Dalam Mengembangkan Kreativitas Belajar Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah 7, no. 2 (December 30, 2022): 398–408.
Badan Standar Kurikulum, dan Assesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila, 2022.
Cafsoh, Lala Cofsrulnada. “Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Di SMA Negeri 1 Jenangan TA/TP 2022/2023.” Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, 2023.
Darmawan, I. Putu Ayub, Elsi Susanti Br Simamora, and Yuli Purnamawati. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dalam Konteks Kurikulum Merdeka.” Proceeding National Conference of Christian Education and Theology 1, no. 1 (June 29, 2023): 31–38.
Derung, Teresia Noiman. “Gotong Royong Dan Indonesia.” Sapa: Jurnal Kateketik dan Pastoral 4, no. 1 (May 31, 2019): 5–13.
Fauzan. Kurikulum Dan Pembelajaran. Tanggerang Selatan: GP Press, 2023.
Ginting, Seriwati. Character Building Membangun Karakter Tangguh. Gorontalo: Ideas Publishing, 2021.
Indarta, Yose, Nizwardi Jalinus, Waskito Waskito, Agariadne Dwinggo Samala, Afif Rahman Riyanda, and Novi Hendri Adi. “Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0.” EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 2 (March 28, 2022): 3011–3024.
Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 009/H/Kr/2022 Tentang Dimensi, Elemen, Dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka, Diakses pada 1 Juni 2024.
“Kurikulum Merdeka.” ditpsd.kemdikbud.go.id. Accessed July 31, 2024. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/kurikulum-merdeka.
Khoirurrijal, Fidarti, Sofia, Anisa Dwi Makrufi, Sunaryo Gandi, Abdul Muin, Tajeri, Ali Fakhrudin, Hamdani, and Suprapno. Pengembangan Kurikulum Merdeka. I. Malang: CV. Lestari Nusantara Abadi, 2022.
Kibtiyah, Asna Mariatul. “Pengginaan Model Project Based Learning (PJBL) Dalam Meningkatkan Kemampuan Bernalar Kritis Pada Materi Mengklasifikasikan Informasi Wacana Media Cetak Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar” 5, no. 2 (Agustus 2022): 82.
Kurnia, Suci. “Kesiapan guru dalam mengimplementasikan kurikulum merdeka di Sekolah Dasar Islam (SDI) Surya Buana Kota Malang.” Undergraduate, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2023. Accessed March 31, 2024. http://etheses.uin-malang.ac.id/53963/.
Lathif, Muhammad Abdul, and Nadi Suprapto. “Analisis Persiapan Guru Dalam Mempersiapkan Kegiatan P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Pada Implementasi Kurikulum Merdeka.” Jurnal Pendidikan & Pengajaran (Jupe2) 1, no. 2 (July 29, 2023): 271–279.
Lestari, Sri, and Ahmad Agung Yuwono. Choaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menerapkan Pembelajaran Berbasis Proyek. Jawa Timur: Kun Fayakun Aggota IKAPI, 2022.
Moleong. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2010.
Mulyasa. Implementasi Kurikulum Merdeka. Jakarta Timur: PT Bumi Aksara, 2023.
Narsa, I Made, Nur Wulan, and Noorma Rosita. Panduan Metode Pembelajaran Kolaboratif Dan Partisipatif. Surabay: Airlangga University Press, 2022.
Nisa, Riza Ainun, Ipah Budi Minarti, Eko Retno Mulyaningrum, and Sudaryati Sudaryati. “Keterkaitan Model Pembelajaran Project Based Learning Dengan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila SMPN 37 Semarang.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7, no. 2 (May 21, 2023): 4380–4385.
Nurhanta, Yulian Rizky, and Ratnasari Dyah Utami. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Pai Dan Budi Pekerti Berbasis Merdeka Belajar” Jurnal Elementaria Edukasia 6, no. 2 (June 2023): 743.
Nurwidya, Rani, Widiyanti Widiyanti, and Nunung Nurjannah. “Implementasi Kurikulum Merdeka Melalui Strategi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Untuk Meningkatkan Budaya Kerja Siswa Di SMK Negeri 2 Boyolangu.” Belantika Pendidikan 6, no. 2 (November 9, 2023): 1–8.
Paramudita, Nadila Putri. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sma Negeri 3 Sukoharjo Tahun Ajaran 2022/2023.” Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta, 2023.
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 12 Tahun 2024 Tentang Kurikulum Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Pasal 17 Ayat 1 &2.
Permendikbud Republik Indonesia And Nomor 22 Tahun 2020. “Rencana Strategis Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Tahun 2020-2024,” June 2, 2020. jdih.kemdikbud.go.id.
Purwanto, Ahmad Teguh. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka” Jurnal Pedagogy 15, no. 2 (2022): 76–87.
Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Assesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan dan Teknologi. Dimensi, Elemen Dan Sub Elemen Profil Pelajar Pancasila Pada Kurikulum Merdeka, 2022.
Rahmat, Abdul. Desain Pembelajaran Berbasis Kasus. Kota Goronalo: Ideas Publishing, 2023.
Restanti, Dina Kurnia. “Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pendidikan Agama Kristen Dan Budi Pekerti Di SLB Negeri 1 Gunungkidul” Jurnal Pendidikan DIDAXIE 3, no. 2 (2022): 436.
Rizky, Aprilia Dyah Cahya. “Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMK Negeri 1 Bojongsari.” Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri Puwekerto, 2023.
Ruang Kolaborasi (FAQ Platform Merdeka Mengajar) Kemendikbud. Tema Projek Berdasarkan Jenjang, n.d. https://pusatinformasi.kolaborasi.kemdikbud.go.id/hc/en-us/articles/8747805824409-Tema-Projek-Berdasarkan-Jenjang.
Santoso, Gunawan. “Transformasi Literasi Informasi Guru Menuju Kemandirian Belajar” Jurnal Pendidikan Transformatif (JUPETRA) 02, no. 01 (2023): 100–106.
Sigalingging, Ropin. Guru Penggerak Dalam Paradigma Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jawa Barat: Tata Akbar, 2022.
Silmi, Arisya Falah. Implementasi Gaya Hidup Berkelanjutan Dalam Kurikulum Merdeka Untuk SMK. Jawa Timur: Uwaris Inspirasi Indonesia, 2024.
Slameto. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Bandung: Rineka Cipta, 2013.
Sugyono. Metode Penelitian Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2016.
Syofyan, Harlinda. Integritas Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ipa Menuju Pembentukan Profil Pelajar Pancasila. Yogyakarta: Deepublish, 2023.
Tutty, Ade, Rossa, Suganda, Sumarni, Fuad Rinaldi, Hani Hadiati Pujawardani, Marpuah, et al. Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasil Dan Standar Nasional Pendidikan Di Sekolah Menengah Kejuruan (Konsep Dan Implementasi). Jawa Barat: CV. Adanu Abimata, 2022.
Waruwu, Elfin Warnius, and Enisabe Waruwu. “Peran Pendidikan Agama Kristen Dalam Meningkatkan Kemandirian Peserta Didik Di Era Kurikulum Merdeka.” Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama dan Filsafat 1, no. 2 (May 17, 2023): 98–112.
Waruwu, Mesirawati, Yonatan Alex Arifianto, and Aji Suseno. “Peran Pendidikan Etika Kristen dalam Media Sosial di Era Disrupsi.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK) 1, no. 1 (December 4, 2020): 38–46.
- View 0 times Download 0 times PDF
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by4.footer##