Pengalaman Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen dengan Menggunakan Teknologi Pembelajaran Quizizz
Abstract
Technology has an important role in the learning process because it can make learning activities more effective and meaningful. Christian religious education is expected to be able to provide learning that can be felt pleasant by students. Therefore, Christian religious education must adjust in terms of methods and means in providing learning in the current technological era. The research method used is descriptive qualitative method. The purpose of this writing is to obtain information about the experience of using the Quizizz application in learning Christian religious education in the church. The research subjects were GKKD Jakarta youth. The results of the study show that Quizizz technology is the choice of learning media for Christian religious education because the Quizizz application can be used in learning Christian religious education in youth because it is easily accessible, makes the learning atmosphere fun, youth is enthusiastic about taking quizzes, can pay attention to lessons, review material that has been studied.
References
Afifatu Rohmawati. “Efektivitas Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan Usia Dini 9, No. 1 (2015): 17-18.
Agustian, Niar, dan Unik Hanifah Salsabila. “Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran.” Islamika 3, No. 1 (2021): 123-133.
Basongan, Citraningsih. “Penggunaan Teknologi Menurut Iman Kristen di Era Digital Citraningsih Basongan.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, No. 3 (2022): 4279-4287.
Boiliu, Esti Regina, Noh Ibrahim Boiliu, dan Djoys Anneke Rantung. “Teori Belajar Humanistik Sebagai Landasan dalam Teknologi Pendidikan Agama Kristen.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, No. 2 (2022): 1767-1774.
Eliasaputra, Mark Phillips, Martina Novalina, dan Ruth Judica Siahaan. “Tantangan Pendidikan Agama Kristen di Era Revolusi Industri 4.0 dan Pasca Kebenaran.” BONAFIDE: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 1, No. 1 (2020): 1-22.
Hani Hanafi. “Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi.” SOSIO e-KONS 6, No. 1 (2014): 41-55.
Hendro Setyo Wahyudi, Mita Puspita Sukmasari. “Teknologi dan Kehidupan Masyarakat.” Jurnal Analisa Sosiologi 3, No. 1 (2014): 12-24.
Ikhwan, Munirul, Agus Suyatna, dan Feriansyah Sesunan. “Pengembangan Kuis Interaktif Tipe Fill In The Blank Untuk Melatih Kemampuan Eksplorasi Fenomena Fisika.” Jurnal Pembelajaran Fisika 3, No. 1 (2015): 27-36.
Joseph, Priscillia Diane Joy, dan Fredik Melkias Boiliu. “Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Penggunaan Teknologi Pada Anak.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 3, No. 4 (2021): 2037-2045.
Kamus Besar Bahasa Indonesia “Arti Efektivitas.”
Kustiawan, Andri Arif. “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Permainan Online Terhadap Kecerdasan Fisik Motorik Anak Usia Dini.” JOECCE: Journal of Early Chilhood and Character Education 1, No. 1 (2021): 693.
Loupatty, Fredrik David. “Pemanfaatan Media Quizizz Pada Latihan Soal Untuk Mendorong Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring.” JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education 5, No. 2 (2021): 273-274.
Mokalu, Valentino Reykliv, Johanes Kornelius Panjaitan, Noh Ibrahim Boiliu, dan Djoys Anneke Rantung. “Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, No. 1 (2022): 1475-1486.
Mulyati, Sri, dan Hanif Evendi. “Pembelajaran Matematika Melalui Media Game Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP.” GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika 3, No. 1 (2020): 64-73.
Munir. Tantangan Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas RI, 2009.
NaikPangkat.com. “Ketahui Kelebihan dan Kekurangan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran dalam Merdeka Belajar.” NaikPangkat.Com. https://naikpangkat.com/ketahui-kelebihan-dan-kekurangan-quizizz-sebagai-media-pembelajaran-dalam-merdeka-belajar/.
Noor, Sugian. “Penggunaan Quizizz dalam Penilaian Pembelajaran pada Materi Ruang Lingkup Biologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X.6 SMA 7 Banjarmasin.” Pendidikan Hayati 6, No. 2 (2020): 1-7.
Nugroho, Dwi Yulianto. “Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan: Penggunaan Fitur Gamifikasi Daring di YPK Penabur Bandarlampung.” Prosiding PKM-CSR (2019): 8-20.
Nuhamara, Daniel. “Pengutamaan Dimensi Karakter dalam Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Jaffray 16, No. 1 (2018): 93-121.
Nurdin. “Efektivitas Pembelajaran Online PAUD di Tengah Pandemi Covid 19.” JURNAL OBSESI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, No. 1 (2021).
Padmini, Kristiana Hesti, dan Brigitta Putri Atika Tyagita. “Teknologi Pendidikan Sebagai Pembelajaran Kompetitif Untuk Meningkatkan Prestasi Siswa: Studi Kasus di Salah Satu SMA di Salatiga.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, No. November (2015): 60-80.
Palevi, Maulana Reza, Pipit Amalia Saputri, dan Rian Vebrianto. “Ruang Kelas Virtual: Pembelajaran Dengan Pemanfaatan Permainan Online Hago.” JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia) 6, No. 1 (2020): 7-13.
Rantung, Djoys Anneke, and Fredik Melkias Boiliu. “Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen yang Antisipatif di Era Revolusi Indusri 4.0.” Jurnal Shanan 4 (2020): 93-107.
Rijali, Ahmad. “Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin” 17, No. 33 (2018): 81-95.
Rusman. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jakarta: Grafindo Persada, 2012.
Sihotang, Hermanto. “Penggunaan Media Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen di Masa Pandemi Covid-19.” IMMANUEL: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 1, No. 2 (2020): 63-75.
Suprihatiningrum, Jamil. Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.
Tamara, Yesi, Angel Christie Pakasi, Desserly Krismawaty Wesly, dan Edi Sujoko. “Profesionalitas Yesus Sang Guru Agung dalam Penggunaan Media Pembelajaran.” Didache: Journal of Christian Education 1, No. 1 (2020): 65-73.
Tjendanawangi Saputra dan Serdianus. “Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Menjawab Tantangan Perkembangan Teknologi di Era Posthuman.” Jurnal Gamaliel: Teologi Praktika 4, No. 1 (2022): 44-61.
Yaumi, Muhammad. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenamedia Group, 2018.
Yusak Noven Susanto. “Teknogogi dalam Pendidikan Kristen: Pendidikan Kristiani Menyambut Perkembangan Teknologi.” kharismata: Jurnal Teologi Pantekosta 4, No. 2 (2022): 1-16.
- View 300 times Download 300 times PDF (Bahasa Indonesia)
Copyright (c) 2023 Juliana Pontoan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.