PENGARUH KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA SEKOLAH DAN KOMPETENSI GURU TERHADAP MANAJEMEN BENGKEL DI SMK KR TAGARI TORAJA UTARA

  • Hendrik Pongsake Universitas Kristen Indonesia
Keywords: Transformational leadership, teacher competency, workshop management, students, Kepemimpinan transformational, kompetensi guru, manajemen bengkel, siswa

Abstract

Abstract

 

Each educational institution has the ability to manage the units it leads. The ability to lead is reflected in the leadership of the school principal who has a transformation in his leadership. The transformational leadership of the principal has the power to improve management in schools, especially workshop management in Vocational High Schools. Apart from the principal's leadership, teacher competence has a strong influence in improving workshop management. The research method used was a quantitative research method with a survey as a data collection method to describe the influence of the principal's transformational leadership and teacher competency on workshop management at Vocational School KR Tagari North Toraja with 50 teachers as respondents. The results obtained are t table and t count, the significance obtained is 0.009 < 0.05 and t count > from t table, namely 4.337 > 2.01174, meaning that there is an influence of the Principal Transformational Leadership variable (X1) on the Workshop Management variable (Y); The results of the t test (partial) show that the significance value of the influence of Teacher Competency (X2) on Welding Workshop Management (Y) is 0.014 < 0.05 and the calculated t value > t table 7.215 > 2.01174, meaning that there is an influence of the Teacher Competency variable (X2 ) on the Workshop Management variable (Y); The results of the F test (simultaneous) show that the significance value of the influence of the Principal's Transformational Leadership (X1) and Teacher Competency (X2) on Workshop Management (Y) is 0.002 < 0.05 and the calculated F value > F table 7.157 > 3.20, meaning There is an influence of the Principal Transformational Leadership variable (X1) and Teacher Competency (X2) on the Workshop Management variable (Y). In this research, it was found that the principal's transformational leadership and teacher competence had a significant influence on workshop management at SMK KR Tagari, North Toraja.

Keywords: Transformational leadership, teacher competency, workshop management, and students

Abstrak

Setiap lembaga pendidikan memiliki kemampuan untuk mengelola unit-unit yang dipimpin. Kemampuan memimpin tergambar dalam kepemimpinan kepala sekolah yang memiliki transformasi dalam kepemimpinannya. Kepemimpinan kepala sekolah yang transformasional memiliki kekuatan untuk meningkatkan manajemen di sekolah terutama manajemen bengkel di Sekolah Menengah Kejuruan, selain kepemimpinan kepala sekolah, kompetensi guru memiliki pengaruh yang kuat dalam meningkatkan manajemen bengkel. Metode penelitian yang digunakan metode penelitian kuantitatif dengan survey sebagai metode pengumpulan data untuk menggambarkan pengaruh kepemimpinan transformational kepala sekolah dan kompetensi guru terhadap manajemen bengkel di SMK KR Tagari Toraja Utara dengan 50 guru sebagai responden. Adapun hasil yang diperoleh adalah t tabel dan t hitung, diperoleh  signifikansi 0,009 < 0,05 dan t hitung > dari t tabel yaitu 4,337 > 2.01174, artinya terdapat pengaruh variabel Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah (X1) terhadap variabel Manajemen Bengkel (Y); hasil uji t (parsial) menunjukkan bahwa nilai signifikansi pengaruh Kompetensi Guru (X2) terhadap Manajemen Bengkel Las (Y) adalah 0,014 < 0,05 dan nilai t hitung > t tabel 7,215 > 2,01174, artinya terdapat pengaruh variabel Kompetensi Guru (X2) terhadap variabel Manajemen Bengkel (Y); hasil uji F (simultan) menunjukkan bahwa nilai signifikansi pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah (X1) dan Kompetensi Guru (X2) terhadap Manajemen Bengkel (Y) adalah 0,002 < 0,05 dan nilai  F hitung > F tabel 7,157 > 3,20, artinya terdapat pengaruh variabel Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah (X1) dan Kompetensi Guru (X2) terhadap variabel Manajemen Bengkel (Y). Dalam penelitian ini diperoleh bahwa kepemimpinan transformational kepala sekolah dan kompetensi guru memiliki pengaruh yang signifikan terhadap manajemen bengkel di SMK KR Tagari Toraja Utara.

Kata kunci: Kepemimpinan transformational, komnpetensi guru,  manajemen bengkel, dan siswa

Published
2023-01-12
How to Cite
Hendrik Pongsake. (2023). PENGARUH KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL KEPALA SEKOLAH DAN KOMPETENSI GURU TERHADAP MANAJEMEN BENGKEL DI SMK KR TAGARI TORAJA UTARA. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 18 - 25. https://doi.org/10.33541/jmp.v12i1.6382
Section
Articles