MANFAAT SERTA KENDALA MENERAPKAN FLASHCARD PADA PELAJARAN MEMBACA PERMULAAN

  • Ashiong P. Munthe Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pelita Harapan
  • Jesica Vitasari Sitinjak Sekolah Lentera Harapan, Mamit, Papua

Abstract

ABSTRACT

The beginning reading is the initial stage of reading learning that must be taught from an early age, because it is the basis for students to be able to move to the reading comprehension stage. In the reading beginning, students are taught to recognize letters and letter sounds, stringing letters into syllables, words to compose sentences. When implementing the reading beginning with flashcard there are certainly benefits and constraints encountered. Thus, this research was conducted to describe the benefits and constraints encountered when applying a flascard to the beginning reading learning. The research method used is qualitative descriptive. Qualitative descriptive is an effort to explain facts, data, or objects, qualitatively in the form of language or discourse by interpreting appropriately and systematically. Data is displayed not in the form of quantitative numbers. This research was conducted in one of the private schools in Mamit, Papua. The class observed was grade 1 elementary school. The benefits of applying flashcard to the beginning reading learning is able to attract students' attention, students are not nervous while reading, and help students remember words more easily. While the constraints in implementing flashcards is that it takes a long time.

 

Keywords: Flashcard, Reading, The Beginning Reading

 

ABSTRAK

Membaca permulaan merupakan tahap awal dari pembelajaran membaca yang harus diajarkan sejak usia dini, karena hal tersebut merupakan dasar bagi siswa untuk dapat melangkah kepada tahap membaca pemahaman. Saat membaca permulaan, siswa diajarkan untuk mengenal huruf dan bunyi huruf, merangkai huruf menjadi suku kata, kata hingga menyusun kalimat. Saat menerapkan membaca permulaan dengan flashcard tentunya ada manfaat dan kendala yang ditemui. Dengan demikian, penelitian ini diadakan untuk menguraikan manfaat dan kendala yang ditemui saat menerapkan flascard pada pembelajarana membaca permulaan. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif.

Deskriptif kualitatif adalah upaya menjelaskan fakta, data, atau objek, secara kualitatif dalam bentuk bahasa atau wacana dengan menginterpretasi secara tepat dan sistematis. Data ditampilkan bukan berupa angka-angka kuantitatif. Penelitian ini dilakukan di salah satu sekolah swasta yang ada di Mamit, Papua. Kelas yang di observasi adalah kelas 1 Sekolah Dasar. Manfaat dari penerapan flashcard pada pembelajaran membaca Permulaan adalah mampu menarik perhatian siswa, siswa tidak gugup ketika membaca, dan membantu siswa lebih mudah mengingat kata. Sedangkan kendala dalam penerapan flashcard adalah membutuhkan waktu yang lama.

 

Kata Kunci: Flashcard, Membaca, Membaca Permulaan

Published
2019-01-25
Section
Articles