THE EFFECT OF THINK-PAIR-SHARE TECHNIQUE ON THE STUDENTS’ ACHIEVEMENT IN READING COMPREHENSION AT THE SECOND SEMESTER STUDENTS OF FKIP NOMMENSEN UNIVERSITY PEMATANGSIANTAR

  • Partohap S.R Sihombing Universitas HKBP Nommensen

Abstract

ABSTRAK


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh teknik Think-Pair-Share terhadap pencapaian siswa dalam pemahaman membaca pada mahasiswa semester dua Universitas FKIP Nommensen Pematangsiantar. Penulis menggunakan desain penelitian kuantitatif dan populasi penelitian ini adalah dari mahasiswa semester dua Universitas FKIP Nommensen Pematangsiantar yang terdiri dari 270 siswa. Penulis mengambil 2 kelas atau 60 siswa adalah sampel 30 siswa dari kelompok eksperimen (C) dan 30 siswa dari kelompok kontrol (D). Temuan penelitian menunjukkan bahwa rata-rata kelompok eksperimen lebih tinggi daripada kelompok kontrol rata-rata (65,06> 29,93). Hasil pengujian hipotesis menunjukkan bahwa T_OBS lebih tinggi dari T_table (66,15> 2,00). Itu berarti bahwa H_a diterima dan H_o ditolak. Akhirnya, disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan menggunakan teknik Think-Pair-Share pada pencapaian siswa dalam pemahaman membaca pada mahasiswa semester dua FKIP Nommensen Universitas Pematangsiantar. Disarankan agar para guru menerapkan teknik Think-Pair-Share dalam pengajaran membaca pada mahasiswa semester dua FKIP Universitas Nommensen Pematangsiantar.
Kata kunci: Think Pair Share Technique, Prestasi, Pemahaman Bacaan


ABSTRACT


The aim of the research is to find out the effect of Think-Pair-Share technique on the students’ achievement in reading comprehension at the second semester students of FKIP Nommensen University Pematangsiantar. The writer uses quantitative research design and the population of this study is from the second semester students of FKIP Nommensen University Pematangsiantar that consists of 270 students. The writer takes 2 classes or 60 students are the sample 30 students from experimental group (C) and 30 students from control group (D). The research findings show that the mean of experimental group is higher than the mean of control group (65,06>29,93). The result of the hypothesis testing showed that is T_OBS higher than T_table (66,15>2,00). It means that H_a is accepted and H_o is rejected. Finally, it is concluded that there is a significant the effect of using Think-Pair-Share technique on the students’ achievement in reading comprehension at the second semester students of FKIP Nommensen University Pematangsiantar. It is suggested that the teachers apply Think-Pair-Share technique in teaching reading comprehension at the second semester students of FKIP Nommensen University Pematangsiantar.
Key words : Think

Published
2018-08-08
Section
Articles