PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN LISTENING TEAM UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DI KELAS V SD

  • Herawaty Bukit FIP UNIMED

Abstract

ABSTRACT
This study aims to improve students' motivation after learning performed using the method
of the Listening Team in the subject of Social Science, Class V of Elelemntary School,
totaling 25 students. The data collection technique used is observation sheets and
questionnaires. This research was conducted in two cycles of the first cycle and the second
cycle through four stages: planning, action, observation / observation, and reflection. The
results obtained that student motivation menglami significant improvement. It can be seen
from the increase in average student motivation for each cycle, t the average score of he
first cycle students' motivation, namely 68,68. 16 students were motivated with a percentage
(64%), 7 students were motivated enough by percentage (28 %), and 2 students are not
motivated by the percentage (8%) and an increase in the second cycle is the average score
of student motivation 78.08 i.e, 24 students were motivated by the percentage (96%), only
one of the students was sufficiently motivated with percentage (4%) and no student was
motivated with percentage (0%). The results of the questionnaire distributed to students
also increased, namely on the initial conditions before action there were only three students
who have learnt high motivation with a percentage of 12% and thereafter Learning Methods
Listening Team increased with the data in the first cycle of 10 students who have the
motivation to learn with a high percentage of 40% and the second cycle of 23 students who
have high motivation to learn with the percentage of 92%. It can be concluded that the use
of learning methods Listening Team can increase students' motivation.
Keywords: Methods, Learning, Listening Team Motivation.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatan motivasi belajar siswa setelah dilakukan
pembelajaran menggunakan Metode Listening Team Pada Mata Pelajaran IPS Di Kelas V
SD, yang berjumlah 25 orang siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah
menggunakan lembar observasi dan angket. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus yaitu
siklus I dan siklus II yang melalui 4 tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan tindakan,
pengamatan/observasi, dan refleksi. Hasil penelitian yang diperoleh bahwa motivasi belajar
siswa menglami peningkatan yang signifikan. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan ratarata
motivasi belajar siswa untuk tiap siklus, pada siklus I skor rata-rata motivasi belajar
siswa 68,68 yaitu 16 orang siswa termotivasi dengan persentase (64%), 7 orang siswa
cukup termotivasi dengan persentase (28%), dan 2 orang siswa tidak termotivasi dengan
persentase (8%) dan terjadi peningkatan pada siklus II yaitu dengan skor rata-rata motivasi
belajar siswa 78,08 yaitu 24 orang siswa termotivasi dengan persentase (96%), 1 orang
siswa cukup termotivasi dengan persentasse (4%) dan tidak ada siswa yang tidak
termotivasi denganpersentase (0%). Hasil penelitian dari angket yang dibagikan pada siswa
juga mengalami peningkatan yaitu pada kondisi awal sebelum tindakan hanya ada 3 siswa
yang memiliki motivasi belajar tinggi dengan persentase 12% dan setelah dilaksanakan
Metode Pembelajaran Listening Team mengalami peningkatan dengan data pada siklus I
10 siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi dengan persentase 40% dan pada siklus II
23 siswa yang memiliki motivasi belajar tinggi dengan persentase 92%. Dengan demikian
dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode pembelajaran Listening Team dapat
meningkatkan motivasi belajar siswa.
Kata kunci: Metode, pembelajaran, Listening Team Motivasi

Published
2017-03-17
How to Cite
Bukit, H. (2017). PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN LISTENING TEAM UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR DI KELAS V SD. Jurnal Dinamika Pendidikan, 9(3), 147- 156. https://doi.org/10.51212/jdp.v9i3.347
Section
Articles