PENINGKATAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS V SD

  • Masta Ginting PGSD FIP Unimed

Abstract

ABSTRACT
This study aims to determine the material improvement of learning outcomes of social
science subject with the topic Dutch colonization in Indonesia. This study is a classroom
action research (CAR). The subjects were fifth grade students totaling 28 students. The
technique of data analysis in this study is a qualitative description. On the pretest,
students who completed 5 people with a percentage of 17.86%, which did not
complete as many as 23 people with a percentage of 82.14% and the average score of
48.11. In cycle I students who pass as many as 10 people with a percentage of 35.71%,
which did not complete as many as 18 people with a percentage of 64.29% and the
average value of 50.49. In the second cycle complete as many as 24 people with a
percentage of 85.71% and students who did not complete as many as four people with
a percentage of 14.29% and the average score 81.20 level in the classical completeness
second cycle is 85.71%.
Keywords: Snowball Throwing, Learning Outcomes, Social Science
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar IPS materi
penjajahan belanda di indonesia. Jenis penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas
(PTK). Subjek penelitian adalah siswa kelas V yang berjumlah 28 siswa. Adapun teknik
analisis data dalam penelitian ini adalah deskripsi kualitatif. Pada pretest, siswa yang
tuntas sebanyak 5 orang dengan persentase 17,86 %, yang tidak tuntas sebanyak 23
orang dengan persentase 82,14 % dan nilai rata-ratanya sebesar 48,11. Pada sikulus
I siswa yang tuntas sebanyak 10 orang dengan persentase 35,71 %, yang tidak tuntas
sebanyak 18 orang dengan persentase 64,29 % dan nilai rata-ratanya 50,49. Pada
siklus II tuntas sebanyak 24 orang dengan persentase 85,71 % dan siswa yang tidak
tuntas sebanyak 4 orang dengan persentase 14,29 % dan nilai rata-ratanya 81,20
tingkat ketuntasan secara klasikal siklus II adalah 85,71 % .
Kata Kunci : Snowball Throwing, Hasil Belajar, IPS

Published
2017-03-17
How to Cite
Ginting, M. (2017). PENINGKATAN HASIL BELAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN SNOWBALL THROWING PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS V SD. Jurnal Dinamika Pendidikan, 9(3), 139 - 146. https://doi.org/10.51212/jdp.v9i3.346
Section
Articles