PENGARUH KOMPETENSI PROFESIONAL GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN (PAK) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study was to determine how far the effect of professional competence
of Religion teacher towards learning outcomes of the students’ cognitive. Due to the time
and effort constraint, Private High School YP.PELITA Pematangsiantar is then chosen as
thee location to conduct this study. The population and the sample is 46 students. The
method used is descriptive, while analysis and tools used in data collection was a
questionnaire enclosed a questionnaire for the variable X (Influence of Religion Teachers'
of Professional Competence), and to strengthen the collection of such data, do experiments
in the field. To know the effect of the PAK Teacher Professional Competence Learning
Outcomes Cognitive Students used a statistical test of correlation coefficient, from the
calculation results obtained by testing the correlation r = 0.45 and a test of determination
as much as 20.25%, while to determine the significance of the correlation coefficient
whether or not to use the real level 0, 05 by using the 't' test with the testing criteria when
t_hit <t_tab then the hypothesis is rejected and unacceptable in other respects. Results of
testing the hypothesis obtained t_hit> t_tab (2.39> 1.68), thus the hypothesis is accepted.
The influence of Religion Teachers' Professional Competence reached an average of 2.39
with a level of classification is very influential, while the Cognitive Learning Outcomes
Students achieving an average of 2.42 with a good classification. So it can be argued that
the influence of Religion Teachers' Professional competence against Cognitive Learning
Outcomes of Students in Private School YP.PELITA Pematangsiantar.
Keywords: Professional Competence, Cognitive Learning Outcomes
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauhmana pengaruh kompetensi
profesional Guru PAK terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa (Di SMA Swasta YP.PELITA
Pematangsiantar). Adapaun alasan memilih tempat karena untuk menghemat waktu dan
tenaga, maka untuk populasi dan sampel penelitian adalah berjumlah 46 Siswa. Metode
yg digunakan adalah deskriptif, sedangkan analisis dan alat yang digunakan dalam
pengumpulan data adalah angket tertutup berupa kuesioner untuk variabel X (Pengaruh
Kompetensi Profesional Guru PAK ), dan untuk memperkuat pengumpulan data tersebut,
dilakukan eksperimen di lapangan. Untuk mengetahui Pengaruh Kompetensi Profesional
Guru PAK terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa digunakan uji statistik koefisien korelasi,
dari hasil perhitungan pengujian korelasi diperoleh r = 0,45 dan uji determinasi sebanyak
20,25%, sedangkan untuk mengetahui signifikansi tidaknya koefisien korelasi digunakan
taraf nyata 0,05 dengan mengunakan uji “t†dengan kriteria pengujian bila ð‘¡â„Žð‘–ð‘¡
< ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘
maka hipotesa ditolak dan dalam hal lain dapat diterima. Hasil pengujian hipotesa
diperoleh ð‘¡â„Žð‘–ð‘¡
> ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘
(2,39 >1,68), dengan demikian hipotesa diterima. Pengaruh
Kompetensi Profesional Guru PAK mencapai rata-rata 2,39 dengan tingkat klasifikasi
sangat berpengaruh, sedangkan Hasil Belajar Kognitif Siswa mencapai rata- rata 2,42
dengan klasifikasi baik. Jadi dapat dikemukakan bahwa adanya pengaruh kompetensi
Profesional Guru PAK terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa di SMA Swasta YP.PELITA
Pematangsiantar.
Kata Kunci: Kompetensi Profesional, Hasil Belajar Kognitif
- View 5388 times Download 5388 times PDF