Analisis Keefektifan Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa
Abstract
The purpose of this research is to find out whether students' motivation to learn mathematics can be increased by using a realistic mathematics approach. With a total of 26 students, this research was conducted during an odd semester of the 2022/2023 academic year. This research uses a qualitative descriptive research type. In trial I, the average score of the questionnaire on students' motivation to learn mathematics was 73.51 percent. In trial II, the average score of the questionnaire on students' motivation to learn mathematics increased to 84.61%. Students' motivation to learn mathematics with a realistic approach increased by 9.83 percent based on the results of trial I and trial II. Thus, it can be concluded that the realistic mathematical approach is effective in increasing students' motivation towards learning mathematics.
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Ardiawan, Y., & Septianawati, D. (2014). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Siswa Mts Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, 3(1), 83-94. https://doi.org/10.31571/saintek.v3i1.208
Astiti, I. A. G., Candiasa, I. M., & Yudana, I. M. (2014). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar (Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Se–Kecamatan Bangli). Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 5(1), 1-10. https://doi.org/10.23887/japi.v5i1.1310
Delima, O. T., Alzaber, A., & Effendi, L. A. (2019). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Andalusia SMP Swasta Juara Pekanbaru. Jurnal Aksiomatik, 7(2), 70–76.
Frisnoiry, S. (2017). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik Terhadap Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 12(2), 78-89. https://doi.org/10.24114/jpms.v12i2.13273
Herwin, H., Utami, S., & Warneri, W. (2013) Penerapan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Negeri 16 Sahek. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(8), 1-14. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i8.3020
Herzamzam, D. A. (2018). Peningkatkan minat belajar matematika melalui pendekatan matematika realistik (PMR) pada siswa sekolah dasar. Visipena, 9(1), 67-80. https://doi.org/10.46244/visipena.v9i1.430.
Izzati, N. (2017). Penerapan PMR pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemandirian belajar siswa SMP. Jurnal Kiprah, 5(2), 30-49. https://doi.org/10.31629/kiprah.v5i2.283.
Muhammad, M. (2017). Pengaruh motivasi dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87-97. doi: 10.22373/lj.v4i2.1881.
Nasution, Z. M., Surya, E., & Manullang, M. (2017). Perbedaan kemampuan pemecahan masalah matematik dan motivasi belajar siswa yang diberi pendekatan pembelajaran berbasis masalah dengan pendidikan matematika realistik di SMP negeri 3 Tebing Tinggi. Paradikma: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 67–78. https://doi.org/10.24114/paradikma.v10i1.8688
Purba, G. F. (2022). Implementasi Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Pada konsep Merdeka Belajar. Sepren, 4(01), 23-33. https://doi.org/10.36655/sepren.v4i01.732
Rukhmana, T. (2022). Pembelajaran Dengan Pendekatan Matematika Realistik (Pmr) Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidik Indonesia (JPIn), 5(2), 194-205. https://doi.org/10.47165/jpin.v5i2.381
Schunk, D. H. (2012) Motivasi Dalam Pendidikan. Jakarta: PT Indeks.
Suharni, S., & Purwanti, P. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 73–82. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i1.89
Suwoto, S. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Sumbergempol Kabupaten Tulungagung. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 15(1), 105-116. https://doi.org/10.21274/dinamika.2015.15.1.105-116
Uno, H. B. (2014) Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wahyuni, N. D., & Jailani, J. (2017). Pengaruh pendekatan matematika realistik terhadap motivasi dan prestasi belajar siswa SD. Jurnal Prima Edukasia, 5(2), 151-159. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i2.7785.
Wahyuni, S., & Pasaribu, L. H. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Motivasi Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1694-1707. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1396
Wardani, H. (2018). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa MTs Nurul Hakim Tembung. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 3(1), 190-196.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik. Yogyakarta: Graha Ilmu.
- View 394 times Download 394 times PDF
Copyright (c) 2023 Lilis Arini, Dewi Purnama Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.