Validitas Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Powtoon

  • Nela Sari Yolanda Universitas Ekasakti
  • Niscaya Laia Universitas Ekasakti
Keywords: Development, Learning media, Powtoon, Validity

Abstract

The role of learning media in the learning and teaching process is an integral part that cannot be separated from the world of education. Learning media is anything that can be used to channel messages from senders to recipients, so that they can stimulate students' thoughts, feelings, concerns, and interests to learn. Seeing the importance of media in learning, it is necessary to develop learning media that are valid and suitable for use in the learning process. In an effort to develop learning media, validation is carried out on the media that is being developed, the purpose of validating is to find out and correct errors that exist in the learning media being developed. This study aims to determine the validity of mathematics learning media using the powtoon application. This type of research is research and development (Research and Development). Based on the results of the validation, it shows that the learning media developed is valid, it can be seen from the results of the validity given by the experts (validators), both subject matter experts and language experts. The validation results obtained were 81% for material aspects and 90% for language aspects.

References

Arifin, Z. (2017). Kriteria instrumen dalam suatu penelitian. Jurnal Theorems (the original research of mathematics), 2(1), 28-36. http://dx.doi.org/10.31949/th.v2i1.571

Arikunto, S. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksar.

Dachi, F. A., & Perdana, D. N. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Pada Siswa Kelas XI Busana SMK Negeri 6 Padang. JANGKA Jurnal Pendidikan Matematika Ekasakti, 1(1), 38-48. https://doi.org/10.31933/jangka.v1i1.177

Fatmawati, N. L. (2021). Pengembangan Video Animasi Powtoon Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris Usia Sekolah Dasar di Masa Pandemi. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 26(1), 65-77. https://doi.org/10.24090/insania.v26i1.4834

Fitra, J., & Maksum, H. (2021). Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif dengan Aplikasi Powntoon pada Mata Pelajaran Bimbingan TIK. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 1-13. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.31524

Hutabri, E. (2022). Validitas Media Pembelajaran Multimedia Pada Mata Pelajaran Simulasi Dan Komunikasi Digital. In Prosiding Seminar Nasional Ilmu Sosial Dan Teknologi (SNISTEK), 4, 296-300.

Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). Analisis Validitas, Reliabilitas, Tingkat Kesulitan dan Daya Beda Butir Soal Ujian Akhir Semester Tema 7 Kelas III SDN Karet 1 Sepatan. BINTANG, 3(2), 198-214. 10.36088/bintang.v3i2.1291

Matondang, Z. (2009). Validitas dan reliabilitas suatu instrumen penelitian. Jurnal tabularasa, 6(1), 87-97.

Novera, R. D., Sukasno, S., & Sofiarini, A. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbasis Powtoon Menggunakan Konsep Etnomatematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7161-7173. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3404

Putri, F. A., & Suparman, S. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran Berbantuan Powtoon dengan Pendekatan Kontekstual Materi Kekongruenan. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(2), 359-370. http://dx.doi.org/10.30998/jkpm.v7i2.13219

Raihanati, L., Jamaludin, U., & Taufik, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Powtoon Berbasis Kontekstual Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(2), 1-11. https://doi.org/10.32507/attadib.v4i2.823

Riduwan. (2010). Dasar-Dasar Statistika. Alfabeta.

Sappaile, B. I. (2007). Konsep instrumen penelitian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan kebudayaan, 13(66), 1-7.

Situmorang, T. E., & Purba, D. (2020). Perancangan Aplikasi Pengujian Validitas dan Reliabilitas Instrumen Penelitian. KAKIFIKOM: Kumpulan Artikel Karya Ilmiah Fakultas Ilmu Komputer, 1(2), 54-58.

Suciati, I., Hajerina, D. S. W., Mailili, W. H., & Sartika, N. (2022). Media Pembelajaran Matematika: Teori dan Aplikasi pada Matematika Sekolah Dasar. CV. Ruang Tentor.

Suryadi, A. (2020). Evaluasi Pembelajaran Jilid II. CV Jejak Publisher.

Vadillah, N., Arifin, A. S. R., Giatman, M., & Yandra, M. (2022). Pembuatan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran Estimasi Biaya Konstruksi. Ranah Research: Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5(1), 508-518. https://doi.org/10.31933/rrj.v5i1.634

Wahyuni, V. (2022). Validitas dan Reliabilitas Instrumen Tes Kemampuan Komunikasi Matematis Materi Relasi Dan Fungsi. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(1), 89-99. https://doi.org/10.32923/kjmp.v5i1.2232

Yuliati, D., Santoso, S., & Setiadi, G. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powtoon terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Materi IPS pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Kecamatan Cluwak Kabupaten Pati. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(18), 132-144. https://doi.org/10.5281/zenodo.7134076

Yusrizal, Y. (2017). Pengembangan instrumen penilaian kinerja dosen di perguruan tinggi. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(1), 108-120. https://doi.org/10.21009/parameter.291.10

Zagoto, M. M., Yarni, N., & Dakhi, O. (2019). Perbedaan individu dari gaya belajarnya serta implikasinya dalam pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 259-265. https://doi.org/10.31004/jrpp.v2i2.481

Published
2023-01-31
How to Cite
Yolanda, N. S., & Laia, N. (2023). Validitas Media Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Powtoon. EduMatSains : Jurnal Pendidikan, Matematika Dan Sains, 7(2), 319-331. https://doi.org/10.33541/edumatsains.v7i2.4354
Section
Articles