ANALISIS VOLUME LALU LINTAS JALAN RAYA MASTRIP SURABAYA—JALAN RAYA BAMBE KABUPATEN GRESIK
Abstract
Mastrip Highway – Bambe Highway, Gresik Regency is included in the UD 2/2 road type where the two lanes are not limited by the road median so that each lane direction is close to each other which has a length of 2.8 km with a lane width of 4 meters and the number of lanes is 2 lanes, with the width of the right and left side shoulders is 0.8 meters. Referring to the density of traffic flow, side obstacles and degrees of saturation on the Mastrip Highway - Bambe Highway section of Gresik Regency, it is necessary to analyze the performance of road and traffic sections using manual count on this road section. The use of the method in this study is quantitatively with the approach of the 2023 Indonesian Road Capacity Guidelines (PKJI). Data acquisition comes from primary data and secondary data. Primary Data is data from traffic surveys that have been conducted in the field on the Mastrip Surabaya - Bambe Highway, Gresik Regency. The results of the analysis show that the peak hours of traffic flow volume occur on Tuesday, January 16, 2024 at 16.00 – 17.00 with a total of 1,800.2 skr / hour.
References
Kinerja Jalan Perkotaan (Studi Kasus: Jalan Gunung Agung Denpasar). Jurnal Widya Teknik, 19(1), 64–70.
BPS Kota Surabaya. (2024). Data Jumlah penduduk tahun 2023. https://surabayakota.bps.go.id/
Direktorat Jenderal Bina Marga. (2023). Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia. Kementerian PUPR, 2(21), 352.
Hakim, M. L. N. (2021). Analisis Kapasitas dan Kinerja Ruas Jalan Tembok Dukuh Surabaya. 45. http://repository.untag-sby.ac.id/id/eprint/9488
Maranatha D. Siburian. (2023). Analisis Kapasitas Dan Indeks Tingkat Pelayanan Jalan. 21(84).
Renata A. Kuhu. (2023). Analisis Pengaruh Hambatan Samping Terhadap Lalu Lintas Pada Ruas. 21(84).
Sekar, D. (2023). Analisis Proporsi Kendaraan Terhadap Kinerja Ruas Jalan Di Kota Atambua ( Studi Kasus : Jalan Moh . Yamin ). 4(1), 15–22.
Tambunan, E. (2022). Analisis Kondisi Lalu Lintas Jalan Mayjend Sutoyo Cawang. Jurnal Rekayasa Teknik Sipil Dan Lingkungan …, 3(2), 99–107. http://ejournal.uki.ac.id/index.php/cen/article/view/4441%0Ahttp://ejournal.uki.ac.id/index.php/cen/article/download/4441/2443
Tanggara. (2021). Kinerja Jalan Di Kota Surabaya Berdasarkan Tingkat Pelayanan Jalan. Planning for Urban Region and Environment, 10(3), 119–128.
- View 50 times Download 50 times Paper 7 (Bahasa Indonesia)
Copyright (c) 2024 Aditya Pratama
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Hak Cipta atas Tulisan Karya Ilmiah
Bersama dengan ini saya sebagai penulis utama menyatakan bahwa paper yang saya kirimkan untuk dipublikasikan melalu Jurnal Rekayasa Teknik Sipil dan Lingkungan adalah benar merupakan hasil orisinil Tulisan Karya Ilmiah yang merupakan hasil penelitian/kajian yang saya lakukan dan belum pernah dipublikasikan pada penerbit Jurnal ilmiah lain di Indonesia.
Jika di kemudian hari ternyata ditemukan bukti adanya hal-hal yang tidak sesuai dari pernyataan diatas maka saya bersedia menerima konsekuensi yang diberikan oleh Dewan Redaksi Jurnal Rekayasa Teknik Sipil dan Lingkungan serta paper yang telah diterbitkan akan DIBATALKAN dan dinyatakan sebagai hasil karya PLAGIASI.